onsdag 27 januari 2010

Piffa helvit rullgardin

Jag och barnen hittade massor av fina tyger då vi var på Stoff och Stil för någon helg sedan. Igår tog jag tag i ett av dem och piffade mellandotterns helvita rullgardin.

Tyget var 0,5m, och jag klippte det till halva bredden (tur att det räckte). Pressade sedan in ca 1cm vid sidorna och 2cm uppe och nere. För att fästa dem funderade jag först på att klistra med textillim eller att sy på maskin, men efter lite övervägande, började jag med att fästa med x-stygn runt kanten nere, och gjorde sedan lika dant i det randiga tygets ovankant. Det hade nog varit lättare om jag haft rullgardinerna nerplockade på ett bord, men nu fixade jag det medan de hängde uppe och dottern bytte om till pyjamas! Allt utan att använda symaskinen!



Klicka på bilden föra att se detaljerna lite bättre.

Det går ju att välja vilket tyg man vill, eller bara någon kul detalj att sätta fast, bara det går att rulla upp så mycket man vill utan att det tar emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det är alltid kul med en kommentar!